Rozwój osobisty Zarządzanie procesem osobistej zmiany w „czasie odosobnienia”

20 marca 2020, Eksperci OSKAR&CO

Zarządzanie procesem osobistej zmiany w „czasie odosobnienia”

Jak efektywnie funkcjonować, gdy pracujemy z domu, a bezpośredni kontakt z bliskimi jest ograniczony?

 

Na większość Polaków pandemia koronawirusa spadła jak grom z jasnego nieba i pociągnęła za sobą konieczność odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Nagle na plan pierwszy wyszła troska o zdrowie fizyczne i psychiczne, osobiste finanse, przyszłość. Aby efektywnie funkcjonować każdego dnia i zadbać o swoje dobre samopoczucie, warto uświadomić sobie kilka istotnych rzeczy i skutecznie przejść przez proces zmiany.

 

Czym jest zmiana?

Na przestrzeni dziejów, naród chiński wyróżniał się innowacyjnością, co spowodowało wprowadzenie na światową skalę wielu ważnych wynalazków (m. in. w obszarze architektury, produkcji materiałów, technologii). U źródeł takiego stanu rzeczy leży m. in. filozofia w podejściu do życia, w której na pierwszy plan wysuwają się pragmatyzm oraz kreatywna energia. Słowo „zmiana”, w języku chiński składa się z dwóch znaków (改变). Pierwszy z nich oznacza niebezpieczeństwo lub zagrożenie, drugi natomiast to początek nowej drogi lub szansa.

W obecnej sytuacji kwarantanny spowodowanej koronawirusem, doświadczamy narzuconej z góry zmiany. Na początku podchodzimy do niej z dystansem, postrzegając ją w kategorii zagrożenia. Można jednak zrozumieć, że sama zmiana to coś w gruncie rzeczy pozytywnego – proces przejścia od zagrożeń do szansy, od koncentracji na przeszłości do aktywnego kształtowania naszej przyszłości.

Dlatego ważne jest, aby zdać sobie sprawę z istoty tego procesu i aktywnie zacząć funkcjonować w nowej rzeczywistości. To może przełożyć się na motywację i efektywność!

 

Jakie są 4 etapy w procesie zmiany i dlaczego ważne jest by przez nie przejść?

Oskar Jankowiak, Partner OSKAR&CO, zaznacza istotną rzecz: jesteśmy ludźmi, nie maszynami, które w ułamku sekundy można przeprogramować i ruszyć z nową produkcją rzeczywistości. Nasz mózg składa się z trzech części (gadziego mózgu, ssaczego mózgu i kory mózgowej), które są niejako odpowiedzialne za odmienne proces i w dodatku rywalizują ze sobą. Dlatego przejście przez proces zmiany wymaga pokonania drogi podzielonej na 4 etapy:

I. Zaprzeczenie. Jest to reakcja obronna. Przeważnie objawia się ignorowaniem większości sygnałów i informacji. Przychodzą nam wtedy do głowy takie myśli jak: „ta zmiana mnie nie dotyczy”, „to całe zamieszanie niedługo się skończy”.

Dlatego kluczem do przejścia przez ten etap jest: przyglądanie się swojemu otoczeniu, zwrócenie uwagi na to, co się dzieje i zbieranie informacji.

II. Opór. Jest traktowaniem zmiany jako zagrożenia. Objawia się dążeniem do utrzymania statusu quo i pozostawaniem w wygodnej dla nas strefie. Wprawdzie zdajemy sobie sprawę, że nie ma już odwrotu i musimy coś w swoim zachowaniu zmienić, ale niepewność powoduje, że zaczynamy działać tak, aby utrudnić przeprowadzenie zmiany. Myśli, które się pojawiają, to: „dlaczego teraz”, „czy nie mogłoby być już po staremu”.

Niezwykle istotnym w tej fazie zmiany jest: uświadomienie sobie własnych odczuć, porzucenie walki z wewnętrznym oporem i powiedzenie sobie – czuję się źle, towarzyszą mi negatywne emocje, ale to jest naturalna sprawa, w końcu jestem człowiekiem, którym kierują różne uczucia. Dlatego należy bardzo szczerze porozmawiać ze znajomymi o swoich wrażeniach towarzyszących zmianie. Zbawiennym jest zadzwonienie do osób pozytywnie nastawionych do zmiany i przypatrzenie się, co oni robią, aby się do niej dostosować.

III. Eksperymentowanie. To przełomowy moment! Ponieważ dotyczy wewnętrznej akceptacji zmiany. Człowiek zaczyna doświadczać przypływu energii i dostrzegać szanse. Podkreśla Konrad Gotlib, socjolog, Konsultant OSKAR&CO w obszarze marketingu i zmian w ogranizacjach. To wtedy uruchamiają się szare komórki i zaczynamy eksperymentować. Wówczas możesz myśleć sobie: „A może by tak…”, „hmm… to zbyt trudne dla mnie”, „… o wiem, mam pomysł!”

Sposobem na przejście przez ten etap jest: stworzenie wizji tego, co chce się zrobić, przygotowanie planu i podzielenie go na małe kroki. Kluczowym jest także uczenie się nowych umiejętności, które będą potrzebne zarówno w procesie zmiany, jak i we wdrożeniu planu działania. Daj sobie czas! Uświadom sobie, że masz go nieograniczoną ilość. Wypłyń okrętem odważnie na wzburzone fale, bo gdy miniesz burzę, dopłyniesz do skąpanych w słońcu przystani.

IV. Zaangażowanie. Zmiana już nie jest czymś nowym, a staje się naturalnym środowiskiem. Zaczynamy myśleć: „jak mogłem funkcjonować tak nieefektywnie w starych warunkach”, „… wow, ile mam możliwości”, „… oto nowy ja!”.

Wówczas niebywałe efekty przyniesie skoncentrowanie się na tych obszarach zmiany, na które ma się wpływ. Jak podpowiada Aleksandra Jankowiak, psycholog, Partner OSKAR&CO, w obszarze rozwoju osobistego: zaczynaj dzień z planem i kończ go z refleksją o tym, co udało Ci się zrobić. Wskazuje ona, aby odznaczać pola małych kroków, które udało się osiągnąć. Dodatkowo zauważa, że należy nauczyć się zauważać małe sukcesy i celebrować je, dzieląc się informacją o nich z bliskimi. Spraw, aby pozytywna energia wpływała także na innych!

 

Pamiętaj!

Nie jesteś sam, w obliczu zmiany.

Podziel się z nami swoimi spostrzeżeniami lub receptą na działanie w zmianie!

biuro@oskarco.pl

 

 

 

Wiemy, że zmieniliśmy oblicze firm
i rozwinęliśmy managerów

Pozostaw nam swoje dane kontaktowe i już dziś dołącz do ich grona!